Člověk žije v časoprostoru, kde se Bůh přibližuje prostřednictvím životních prožitků, zkušeností a skrze jemná hnutí v nitru, jimiž usiluje sdělit svou vůli a vést člověka k vnitřnímu zdokonalení. Tato hnutí jsou odrazem vnitřního zápasu mezi dobrem a zlem, jenž nemusí vždy nabývat dramatické podoby či velkolepých rozměrů.
Vykročit na duchovní cestu
Psychologie je nesmírně užitečným oborem; psychická dimenze tvoří nepostradatelnou část lidské existence. Kdokoli by se pokusil uniknout nebo potlačit své psychické stránky, narušil by podstatu vlastního lidství. Současná doba přináší renesanci zájmu o psychologii, neboť dnešní člověk hledá způsoby, jak čelit existenciálním otázkám a starostem. Usiluje o pochopení toho, co se v něm děje, o rozpoznání vnitřních procesů, o identifikaci pocitů, jež ho vedou, o vyřešení neúnosných vnitřních konfliktů a o nalezení klidu a vnitřní rovnováhy.
Nicméně není možné vše vysvětlit či pochopit jen prostřednictvím psychologie. Lidský život zahrnuje i dimenzi duchovní a tělesnou, které se navzájem ovlivňují s psychikou člověka. Představa, že veškeré problémy vyřeší psychologická terapie, je zjednodušující. Odborná psychologická pomoc přináší do života mnoho světla, může pomoci vyřešit některé obtíže, které člověka sužují, podpořit zdravé návyky, uvolnit dlouhodobě potlačované emoce a posílit sebedůvěru. Psychologie však má své limity a neodpovídá na všechny aspekty lidského bytí.
Nadměrná fascinace psychologií, neschopnost od ní udržet zdravý odstup, vede k zkreslenému vnímání reality. Pokud přehlížíme hranice psychologie a její omezení, dochází k psychologizaci člověka a jeho okolí. Psychologická stránka se pak stává hlavním kritériem pro posuzování a rozhodování o lidském chování, a pocit pohody či uspokojení získává přednost před vyšším dobrem, jehož dosažení nemusí vždy přinášet okamžitý komfort. Následky lidských rozhodnutí jsou tak posuzovány pouze v emocionální rovině, zatímco duchovní dimenze, která člověka přesahuje a prostupuje jeho psychickou a fyzickou sféru, se často odsouvá do pozadí.
Mnoho lidí si po léta myslí, že jejich trápení pramení z deprese či nevyřešeného osobního konfliktu, ale nakonec zjistí, že v sobě objevují hlubší, často zmatený vnitřní pohyb či napětí – hnutí, které působí dojmem, že pochází z jiné sféry. V tomto okamžiku se psychologie často ukáže jako bezmocná. Duch člověka se začíná probouzet z letargie, a terapeut, byť může pomoci porozumět emocionálním prožitkům, není schopen povzbudit ke skutečné víře, protože ta není srovnatelná s psychotropní léčbou. Právě zde se pro člověka otevírá možnost přijetí daru víry – možnosti intimního spojení s Bohem, který jako jediný může uspokojit jeho hluboké tužby, naplnit jeho vnitřní přání a uklidnit jeho obavy.
Svatý Ignác z Loyoly popisuje, co se odehrává v lidské duši, v kontextu působení různých duchů – dobrých i zlých, kteří v nitru člověka vyvolávají různá hnutí. Ačkoli se tato hnutí mohou projevovat v podobě emocí či myšlenek, nelze je redukovat pouze na emocionální rovinu. Tyto vnitřní procesy mohou odrážet působení jak Boha, tak zlého ducha. Schopnost rozlišit mezi těmito vnitřními hnutími je obtížným uměním, zejména v dnešní době, kdy mluvit o duchovních bytostech často působí jako vyprávění pohádek. Představa andělů, ďábla či duchů může připadat jako něco z Andersenových příběhů, přesto duchovní svět není pouhým reliktem, ale přítomnou a skutečnou částí lidské existence.
Bůh komunikuje s člověkem v jeho každodenní realitě. Svatý Ignác zdůrazňoval, že duchovní život není výsadou pouze zasvěcených osob; naopak, duchovní hnutí a procesy se odehrávají v každém z nás, byť si to často neuvědomujeme a přisuzujeme tyto stavy jen náladám či vnitřním proměnám. Každý člověk prochází vnitřním duchovním procesem. Čím více si ho bude uvědomovat a čím více rozpozná, co se v něm odehrává, tím lépe bude schopen rozlišit Boží vůli a správně se rozhodovat. Uvědomění si tohoto procesu mu umožní oddělit pravou lítost od nezdravého pocitu viny a porozumět tomu, jak skutečně jednat, aniž by se stal pouhým nástrojem svých emocí. Tato schopnost je však výsledkem dlouhého učení a rozjímání.
Svatý Ignác dále vysvětluje rozdíly v působení duchů podle toho, zda člověk kráčí cestou pokroku a žije v souladu s Boží vůlí, nebo setrvává ve stavu, který nazývá smrtelným hříchem. Rozlišovací pravidla zahrnují schopnost odlišit útěchu od trápení, neboť duchovní prožitky, přítomné jak v radosti, tak v bolesti, mají na duši vliv i navenek. Zkušenost s těmito stavy umožňuje člověku lépe poznat sám sebe a postupně jej vede k hlubší důvěře v Boha, přítomného v realitě jeho života.