Byl nesmírně schopný, výjimečně inteligentní a od raného věku poháněn hledáním pravdy. Vedle toho se zajímal o potěšení a světskou zábavu, což bylo typické pro jeho mládí. Již ve dvaceti letech vedl vlastní školu řečnictví, což odráželo jeho talent a vzdělání v klasických textech, kterými se později nechal inspirovat ve svém díle.
Augustin byl dlouho oddaný manicheismu, filosoficko-náboženskému směru, který nabízel dualistický pohled na svět, s ostrým dělením mezi dobrem a zlem. Postupně však Augustin dospěl k tomu, že skutečné odpovědi nenalezne v tehdejších filozofických školách, ale v křesťanství. Po dlouhém vnitřním boji se obrátil ke křesťanství a ve třiatřiceti letech přijal křest. Tento zásadní životní obrat ho vedl k tomu, že se stal jedním z nejvýznamnějších myslitelů a teologů raného křesťanství.
Sedm inspirativních myšlenek sv. Augustina
Kniha Vyznání (Confessiones), kterou napsal v období mezi roky 397–400, je výjimečným textem, v němž Augustin kombinuje osobní zpověď s filozofickým zamyšlením. Je to velmi intimní vyprávění, které odhaluje jeho zápas s vnitřními konflikty, snahou o sebepoznání a úsilím o pochopení Boha. Text je nejen duchovní autobiografií, ale zároveň originálním dílem, které ovlivnilo západní křesťanskou filozofii a teologii. Zde je sedm významných myšlenek z Vyznání, které ukazují hloubku Augustinova smýšlení.
-
O životě:
„Nebyl bych, Bože můj, vůbec by mě nebylo, kdyby nebylo Tebe ve mně. Nebo spíše bych nebyl, kdybych neexistoval v Tobě, z Něhož je všechno, skrze Něhož je všechno, v Němž je všechno.“- Augustin zde odkazuje na Boha jako na zdroj veškeré existence. Tato myšlenka reflektuje jeho filozofické přesvědčení, že všechny věci jsou závislé na Bohu jako na prapříčině a že v Něm mají svůj smysl. Tento přístup je zásadní pro křesťanský pohled na svět, kde Bůh není jen tvůrcem, ale i udržovatelem všeho stvoření.
-
O lidské nedokonalosti:
„Má duše je těsná chýše. Když přicházíš, rozšiř ji, prosím. Rozpadá se v trosky – prosím, pozvedni ji. A také vím, Pane, že je v ní mnoho věcí, které Tvé oči urazí. Kdo ji však očistí? Ke komu jinému než k Tobě se mám obracet?“- Tento výrok reflektuje Augustinovu koncepci lidské slabosti a závislosti na Boží milosti. Augustin byl přesvědčen, že lidská přirozenost je zraněná dědičným hříchem, a proto potřebuje Boží pomoc k dosažení čistoty a dokonalosti.
-
O životě jako Boží milosti:
„Pane Bože můj, Ty jsi mi dal život a tělo. Ty jsi obdařil tělo smysly, vybavil ho údy a dal mu správné proporce. A vštípil jsi do tohoto těla instinkty, které slouží jeho schopnostem a bezpečnosti. Přikazuješ mi za to chválit a velebit Tě a písní oslavovat Tvé jméno, nejvyšší Pane. I kdybys nic jiného neučinil, už bys byl Bohem všemohoucím a dobrým. Nikdo jiný by to totiž nedokázal, jen Ty sám.“- Augustin zde vyzdvihuje lidské tělo a život jako dar Boží milosti. Tímto přístupem se křesťanství odlišuje od antických myšlenkových proudů, které často vnímaly tělo jako vězení duše. Augustinova úcta k tělu jakožto Božímu dílu ovlivnila jeho teologii milosti a vnímání Boha jako dárce života.
-
O Bohu, který zachraňuje člověka:
„Nikdy ať se neunavím děkováním Ti za Tvou milosrdnou péči: za to, že jsi mě vytrhl z houštiny zla, za to, že jsi se mi stal sladším než všechny pokušení, kterým jsem dříve podlehal - a tak jsem Tě miloval nade všechno, celou silou lásky jsem se uchopil Tvé ruky... Ó, až do konce života mě chraň před veškerým zlem! Ty jsi, Pane, mým Králem, Ty jsi mým Bohem. Tobě ať slouží vše, co jsem se naučil užitečného.“- V tomto citátu se odráží Augustinovo pojetí Boha jako spásné síly. Augustin byl přesvědčen, že člověk je schopen skutečné proměny pouze skrze Boží milost, která ho osvobodí od minulých hříchů a přivede ho k novému životu.
-
O přátelství:
„Jen tehdy je přátelství opravdové, když Ty jím vážeš lidi, kteří se k Tobě přimkli – rozlil jsi lásku do našich srdcí skrze Ducha Svatého, který nám byl dán.“- Augustin zde rozvíjí myšlenku, že pravé přátelství je možné jen tehdy, když je založeno na lásce k Bohu. Tento přístup byl významný pro křesťanskou komunitu a ideál bratrství v rané církvi.
-
O talentech:
„Bez větších obtíží, bez pomoci učitelů jsem dokázal pochopit vše, co jsem četl o rétorickém umění a logice, o geometrii, hudbě a matematice. Ty víš, Pane Bože můj, že bystrost chápání i ostrost polemiky jsou Tvým darem. A já jsem za ně neuměl děkovat. A proto mi tyto schopnosti nebyly užitečné, ale spíše zhoubné.“- Tento citát ukazuje Augustinovo pojetí darů a schopností, které jsou člověku dány Bohem. Pokud tyto dary nejsou využívány v souladu s Boží vůlí, mohou vést člověka k pýše a ke špatnému využití vlastního potenciálu.
-
O rozptýleních při modlitbě:
„Pokud je totiž naše srdce nádobou, ve které se tyto věci shromažďují, pokud je tak zaplněno neuvěřitelnými pošetilostmi, pak se přece naše modlitby často přerušují nebo kalí. Když před Tebou stojíme a pozvedáme k Tobě hlas z hlubin srdce, náhle se odkudsi vynoří takové nesmyslné myšlenky – a takové velké povznesení se rozptýlí.“- Augustin reflektuje běžné lidské rozptýlení během modlitby. Tento psychologický postřeh ukazuje na jeho schopnost hlubokého vhledu do lidské přirozenosti a potřebu vnitřního klidu při navazování vztahu s Bohem.
Skrze jeho myšlenky máme možnost nahlédnout do hlubších vrstev jeho myšlení a pochopit, jak jeho osobní zkušenosti formovaly jeho filozofii a teologii. Augustin tak dodnes inspiruje věřící i hledající a nabízí odpovědi na otázky po smyslu života, slabosti i síle člověka.